اغتشاش

پروژه گفتگو و یا آشتی ملی، طرحی برای آرامش مردم و جامعه نیست، بلکه در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، طرحی برای سپر قراردادن آرامش مردم مقابل نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

سرویس سیاست مشرق - عملیات "گفتگوی ملی" آخرین تلاش جریان اصلاحات برای سلب آرامش عمومی و تغییر بنیادین در ساختارهای حکومت ج.ا.ا ناکام ماند. این عملیات بسط متدیک برجام بود و بر اساس یک تقسیم‌کار قبلی در پی آن بود که موج فراگیری از اعتراضات عمومی را پدید آورد و با هزار پارلمان پیش‌قراول هزار اشرف باشد. علاوه بر آن افشای برخی سناریوها و ابعاد این عملیات همچون نورافکنی برخی ابهامات توافق مذکور را روشن‌تر خواهد ساخت.

در همین زمینه گزارش های قبلی مشرق را هم بخوانید:

1- ژنرال‌های پیر اصلاح‌طلب چه بلایی بر سر جوانان اصلاحات آورده‌اند؟

2- این مرد مرموز چگونه صحبت‌های «رجوی» را تکرار می‌کند؟/ مدعیان «فتح سنگر به سنگر نظام» می‌گویند سیاست را مین‌گذاری نکنید!

3- سناریو جریان اصلاحات برای مدیریت اعتراضات خیابانی و پادگانی‌ کردن کشور/ آیا اصلاحات به سرنوشت نهضت آزادی و جبهه ملی دچار می‌شود؟

آغاز عملیات

هرچند روایت دقیق‌تر آن است که شرح آغاز این عملیات را از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم شروع کنیم اما برای آنکه پرداختن به جزئیات ملال‌آور نباشد ما نوار زمان را روی دور تند نهادیم و کم و کیف ماجرا را از زمستان ۹۵ آغاز می‌کنیم.

طرح آشتی ملی از سوی اصلاح‌طلبان به شکستی مفتضحانه انجامید. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان شرقی (۲۷/۱۱/۹۵) افکار عمومی را در برابر اهداف شوم جریان اصلاحات بیمه ساخت.

اعتراضات به خاتمی بالا گرفت. به نظر می‌رسید لیدر اصلاحات قادر نیست لیدر عملیاتی با این وسعت و ظرافت باشد، شتاب‌زدگی و اشتباه اصلاح‌طلبان فاحش بود؛ لفظ آشتی ملی بیش ازآنچه آن‌ها می‌خواستند تنش‌زا و اضطرار گونه بود و پشت پرده اهداف آن‌ها را عیان می‌ساخت. خطای عملیاتی این بود که شرایط زمینه‌ای را نسنجیده بودند. شرایط بحرانی و فوق‌العاده نبود. حتی پس از دی‌ماه ۹۶ هم شرایط کشور فاصله زیادی با آشتی ملی داشت.

 بدین ترتیب کارفرمای خارجی در واپسین روزهای سال ۹۵ درصدد ترمیم گاف اصلاح‌طلبان و ترمیم این موج شکست خورده برآمد.

زمان به سرعت سپری می‌شد و لازم بود آلترناتیوها هرچه سریع‌تر القا شوند. ازاین‌رو بلافاصله پس از سخنرانی هوشمندانه مقام معظم رهبری حمیدرضا جلایی‌پور در کانال تلگرامی خود به اشتباه خاتمی اذعان کرد، از حساسیت‌زا بودن تعبیر آشتی ملی سخن گفت و تعابیر جایگزین را مطرح کرد:

عباس عبدی نیز در گفت‌وگو با رادیو آلمان در تاریخ ۲۹/۱۱/۹۵ همچون جلایی پور درصدد ترمیم موج شکست خورده آشتی ملی برآمد. مصاحبه وی با دوویچه وله صریحاً با این پرسش آغاز می‌شود:

تاکتیک بعدی چیست؟

 گویا اتاق فرمان به این نتیجه رسیده است لفظ آشتی ملی بیش‌ازحد حساسیت‌برانگیز بوده است.

عبدی در آن مصاحبه رادیویی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بگوید:

 طرح آشتی ملی زود است و حالا حالاها تا سوریه‌ای شدن ایران مانده است.

او در گفتگو با دوویچه وله گفت:

"رهبری نمی‌تواند طرح آشتی ملی را با این عنوان مشخص بپذیرد چون اگر بپذیرد به‌طور ضمنی یعنی قبول کرده که یک شکاف عمیق سیاسی در جامعه وجود دارد که نیاز به آشتی ملی دارد. هیچ رهبری چنین چیزی را نمی‌پذیرد مگر اوضاع مثل سوریه باشد؛ بنابراین این انتظار اساساً درست نیست شاید بهتر بود آشتی ملی گفته نمی‌شد و به جایش تفاهم ملی، گفت‌وگوی ملی یا یک چنین چیزهایی گفته می‌شد."

عبدی در گفتگوی خود تأکید می‌کند:

«این کلمه حساسیت‌برانگیز بوده و پذیرشش برای حکومت سخت است و نمی‌پذیرد.»

وی در ادامه مصاحبه خود به لیدر اصلاحات و همه افراد مؤثر این جریان که حرف او را می‌شنوند گرا می‌دهد که آشتی ملی از دستور کار خارج شده است و دیگر توجیه عملیاتی ندارد.

"آقای خاتمی هم یقین دارم که روی کلمه آشتی ملی حساسیتی ندارند و کاری به آن ندارند هرچند ممکن است اصلاً متوجه این قضیه هم نبودند که ممکن است از آشتی ملی یک برداشت دیگری صورت بگیرد."

 علاوه بر آن عباس عبدی در مصاحبه فروردین‌ماه خود نیز با خبر آنلاین (۶/۱/۹۶) به این مسیر اشتباه اعتراف می‌کند و می‌گوید:

"در بحث آشتی ملی یک نوع اشتباه برداشتی صورت گرفت. چون این کلمه مربوط به وضعیت جوامع به شدت بحرانی و تنش آمیز است و جایی که رودرروی هم هستند، بیشتر مطرح است که الآن در افغانستان، لیبی، سوریه، یمن و حتی عراق این را می‌بینیم؛ اما در ایران{الآن} این کلمه اصلاً موضوعیتی ندارد"

تنها تعبیری که مشترک عبدی و جلایی پور بود گفتگوی ملی است. پیش‌تر نیز کمیته‌ای موسوم به کمیته گفتگوی ملی در دل فراکسیون امید ایجاد شده بود.

گفتگوی ملی به عنوان یک سناریو جهانی آزمون خود را پس داده بود و اگر تعمق بیشتری می‌شد بایستی می‌فهمیدند که در اصل گفتگوی ملی هم‌زمان با طرح و عملیاتی شدن برجام _ هردو به عنوان دو پروژه متداخل_ سال‌ها قبل‌تر استارت زده شده بود.

در واقع گفتگوی ملی بسط متدیک برجام است و قرار است این بار حاکمیت به سیکل امتیاز دهی بیفتد، بر همین اساس علی‌رضا علوی تبار در اول خرداد ۹۷ در مصاحبه با ایرنا برجام به مثابه یک روش قابل تعمیم را تذکر داده بود:

«برجام هم از نظر 'روش' و هم از نظر 'دستاورد' یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت و ملت ما بعد از انقلاب است. مخالفان برجام هم در داخل و هم در خارج به دنبال ' تقابل'، ' ستیز' و ' منازعه' هستند و از تثبیت روش 'گفت‌وگوی انتقادی بر مبنای احترام متقابل' در داخل و خارج هراس دارند. دولت بر جنبه روشی برجام تأکید کافی نکرده است[۱]»

علوی تبار پر بیراه نمی‌گوید. گویی قرار است برای پیشبرد گفتگوی ملی همان مسیری که در مذاکرات طی شد، آزموده شود. به این نمودار دقت کنید:

پس‌ازآنکه اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ آغاز شد، پرداختن به عملیات گفتگوی ملی قوت گرفت. این مسئله با خط دهی متهم امنیتی جوان، محمدرضا جلایی پور در اسفند ۹۶ تثبیت شد.

وی در یادداشتی تلگرامی با برشمردن ۱۶ راهبرد سخن از نسخه جدید اصلاحات می‌کند. راهبرد ۱۳ گفتگوی ملی را یگانه منجی وحدت‌بخش جامعه چندپاره ایران معرفی می‌کند:

"جامعهٔ سیاسی ایران چندپاره است و هیچ‌یک از پاره‌های آن بیش از نیمی از شهروندان را نمایندگی نمی‌کند. اقتصاددانانِ دومین همایش «اقتصاد ایران» نیز متفق‌القول بودند که رویارویی با ابر چالش‌های اقتصاد و محیط‌زیست ایران مستلزم اجماع ملی و سیاسی است. نتایج نظرسنجی ایسپا در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ هم نشان می‌دهد که راه‌حلی که موردحمایت بخش بزرگ‌تری از شهروندان ایران است «گفتگوی ملی» افزون‌تر است.[۲]"

فضاسازی محمدرضا جلایی پور برای گفتگوی ملی هیچ عجیب نیست؛ زیرا اساساً به عنوان نیروی ائتلاف‌ساز یکی از چرخ‌دنده‌های اصلی عملیات گفتگوی ملی بود. برای توضیح بیشتر نقش جلایی پور و ائتلاف‌سازی با کمک عباس عدالت به یکی از فاکتورهای اساسی گفتگوی ملی اشاره خواهیم کرد.

در گزارش آپریل ۲۰۱۷ موسسه آکادمیک IPTI نقش جلایی پور و عباس عدالت در عملیات گفتگوی ملی به عنوان نیروهای "ائتلاف‌ساز" به خوبی تشریح شده است:

Coalition building among included actors. Coalition building was found to be a powerful strategy for actors to make their voices heard in National Dialogues. Actors and groups involved in a National Dialogue have sometimes come together to negotiate as a unified cluster out of concern for a specific issue or strategic interest.

به هر ترتیب ضرورت گفتگوی ملی پس از فضاسازی کمپ هزار اشرف_ منافقین_ در دی‌ماه ۹۶ برای کمپ هزار پارلمان_ جریان اصلاحات و نخبگان جویای گفتگوی ملی_ هر روز بیشتر از دیروز و با بهانه‌هایی ملون بر جامعه تلقین می‌شد.

برای نمونه فیض‌الله عرب سرخی در گفتگو با جماران بیان کرد:

"اینکه پدر و مادرها فرمان دهند مشکلی را حل نمی‌کند. یا معلم سر کلاس با دانش آموزان خود به جای گفت‌وگو حکمرانی می‌کند، درست نیست. یا اینکه مردم در خیابان با کوچک‌ترین بهانه‌ای با یکدیگر دست به یقه می‌شوند، به این دلیل است که گفت‌وگو را یاد نگرفتند. گفت‌وگوی ملی در همه سطوح و عرصه‌ها برای جامعه یک نیاز است. گفت‌وگو باید از طریق آموزش از بالاترین سطوح در جامعه جریان پیدا کند"[۳]

محمدعلی نجفی نیز آسمان محیط‌زیست را به ریسمان گفتگوی ملی می‌بافد، شهردار سابق و پرحاشیه شهر تهران اسفندماه ۹۶ در آیین کاشت درخت صلح و دوستی گفت:

"محیط‌زیست دارای قابلیت‌های فراوانی است که یکی از این قابلیت‌ها ایجاد ظرفیت برای گفت‌وگوی ملی است."

همچنین عبدالله ناصری در ابتدای سال جاری در مصاحبه با ایرنا می‌گوید:

"قوه قضاییه، مجریه و مقننه در سال ۹۷ با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و همچنین شرایط منطقه‌ای باید زمینه‌های گفت‌وگو و تفاهم ملی را فراهم کنند.

ناصری تأکید کرد: تا گفت‌وگوی ملی صورت نگیرد ما هیچ‌گاه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی شاهد پیشرفتی نخواهیم بود برای اینکه اتفاق خاصی صورت گیرد و جامعه از شرایط سخت اقتصادی که وجود دارد رهایی یابد ما باید جبهه تفاهم ملی را تشکیل دهیم.[۴]"

انبوه توئیت‌ها و مصاحبه‌ها و بیلبوردهای شتاب‌زده خیابانی حاکی از پروپاگاندایی وسیع جهت اتمام سطح نخست گفت‌وگوی ملی یعنی (preparation) دارد:


 

در بخش‌های بعدی این گزارش به بررسی تفصیلی اسناد خارجی و تحرکات جریان اصلاح‌طلب و بدنه رسانه‌ای دولت‌خواهیم پرداخت. همچنین نشان خواهیم داد چگونه برخی رجال جریان انقلابی ناخواسته بلندگوی گفتگوی ملی شدند و مقدمات تفاهمات نخبگانی برای این عملیات سخت را فراهم کردند.

در پایان تأکید می‌شود عملیات گفتگوی ملی مکانیزمی خطرناک برای مداخله‌گری در کشورها به شمار می‌رود و ترجمان داخلی در ایران، تکرار مدل برجام با بهره‌گیری از متد مذاکراتی و ترک‌های آن است؛ باید به این واقعیت اشاره داشت که هرکجا پای براندازی، مداخله‌گری بیگانگان و ارتباط با سرویس‌های خارجی مطرح می‌شود، نام یکی از اصلاح‌طلبان می‌درخشد، از سوی دیگر، نظام جمهوری اسلامی ایران به جریان اصلاحات اعتماد حداکثری ندارد و این عدم اعتماد، بواسطه فتنه ۷۸ و ۸۸ پررنگ‌تر و شفاف‌تر شده است؛ لذا با توجه به تجربه داخلی و همچنین خارجی، می‌توانیم به این درک برسیم که پروژه گفتگو و یا آشتی ملی، طرحی برای آرامش مردم و جامعه نیست، بلکه در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، طرحی برای سپر قراردادن آرامش مردم مقابل نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و جریان اصلاحات به دنبال کسب قدرت به هر بهانه‌ای است.


[۱] http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۲۲۹۴۸

[۲]https://www.jamaran.ir/بخش-پروفایل-۱۸۲/۸۷۸۸۶۶-توصیه-جلایی-پور-در-خصوص-اصلاحات

[۳] https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۸۸۶۲۴۰

[۴] https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۸۸۹۱۵۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 22
  • قمی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    93 10
    این امواج بی مهار گرانی مشکوک و کاملا حساب شده است . برای فشار به مردم و اعتراض سازی تا نظام را وادار به برجام خطرناکتر دیگر یعنی برجام دفاعی کنند . پس یا باید برای قطع این روند روحانی توسط مجلس عزل شود و انتخابات زودهنگام برگزارگردد و یا شاهد پرده های دیگر این سناریو و اعتراضات گسترده و خطرناک عمومی باشیم. زنهار
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      52 9
      اگر همین الان انتخابات شود باز هم مردم از ترس جنگ یا برای آزادای و کنسرت و رقاصی به روحانی یا کسی مثل او رای می دهند. پس رای مردم را فراموش کنید. کار را باید به نظامیان ولایی و متعهد سپرد.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      34 1
      بدبختی بعد هر برجام هم دلار ده برابر می شود
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      32 0
      یکسال است برادر زاده عراقچی معاون رییس بانک مرکزی شده است
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      10 0
      غریق نجات کیه؟
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      13 0
      داداش انتخابات نباید برگزار بشه ما باید خودمون و واسه سناریو اغتشاشات که تا اواسط مرداد شروع میشه آماده کنیم تنها راهکار نابودی اسرائیل و عربستان هست اگه به ۴۰ سال بکشه حکومت هیچکی جلوی اسلام و نمیگیره باید توی فتنه اخیر یا فتنه اکبر کار اسرائیل و عربستان رو یکسره کنیم
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      4 0
      موقعی که دولت نهم سر کار آمد بعد از گرفتن باند چپاول نقت و ثروت ملی در روز دوم دولتداری ؛ چند روز بعد ارازل و اوباش را جمع کرد الآن هم ارازل و اوباش دارند بسیج می شوند و باید نظام در اسرع وقت ارازل را جمع اوری و فعلا از صحنه خارج کنند تا بعد .....
    • حسام IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      3 0
      سلام.بنده در لوازم تاسیسات بهداشتی ساختمانی کار میکنیم و هر روز داره تعداد اجناس گرون تر میشه طوریکه ما مجبوریم تماس بگیریم از قیمتا اگاه بشیم البته بعضی اجناس مث شیر الات رو به قیمت قبل میدیم که فشار به کسی نیاد ولی در کل مثل چی داره همه چی گرون میشه.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    45 3
    اصلاح طلب، منافق پیوندتان مبارک
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      8 0
      اصلاح طلبان چون لیاقت مملکت داری ندارند دائم در حال ایجاد فتنه برای چپاول بیشتر کشور و امتیاز گیری بیشتر از دیگر سیاسیون و دولت ها می باشند خاک بر سر هواداران آنها که ندانسته خود و دیگران و مملکت را نابود می کنند
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    42 2
    همه از راست سنتی تا چپ مدرن می دانند که جریان غربگرای اصلاح طلب عامدانه در پی ایجاد بحران در کشور است و از هر نوع کارشکنی و آسیب رساندن به کشور از ماجرای تلگرام گرفته تا بی توجهی به مشکلات آب و برق و کامیونداران و..کاملا دارد عامدانه انجام می شود. اصرار بر فروش سکه آتی آنهم بدون سقف از یکسو و دامن زدن به وحشت در مردم و تشویق آنها به هجوم به بازار سکه و ارز همزمان با هدف به تاراج دادن ذخایر مالی کشور از یکسو و ایجاد تورم و گران بی سابقه از سوی دیگر در حال انجام است. البته در کوتاه مدت اصرار آنها بر تسلیم بی قید و شرط ایران و پذیرش FATF است. البته آنها عمدا به مردم نمی گویند که چگونه است کشوری مانند سوریه که هفت سال در بدترین شرایط یک جنگ داخلی است ارزش پولش کاسته نمی شود اما در ایران بلافاصله با دستور آمریکا برای پذیرش برجام ( در سال 91) و پذیرش برجام موشکی و FATF (در سال 97) فورا قیمت های سکه و ارز در ایران بالا می رود و به دروغ می گویند مردم در حال خرید سکه و ارز هستند حال آنکه در عمل اشخاص حقوقی و حقیقی خاصی که متاسفانه در خود نظام نفوذ کرده اند پشت افزایش قیمتها هستند. و می گویند" همه راههای ممکن طیشده و دیگر راهی نمانده" و یا اینکه " بین مقاومت ( یعنی ادامه وضع فعلی) و تسلیم باید یکی را انتخاب کنیم!". در این شرایط به نظر می رسد راه عادی برای برون رفت از بحران وجود ندارد و نیاز به جراحی فوری وجود دارد. از جراحی و خونریزی نباید ترسید. اینان می خواهند ایران را لاییک کنند اما یادشان رفته که ما برای برپایی و حفظ نظام اسلامی صدها هزار شهید داده ایم. پس بگذارید آنها هم خداقل همین تعداد کشته بدهند.
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      34 0
      کاملا موافقم . نباید ترسید و باید مفسیدن را بصورت انقلابی گرفت و اعدام کرد
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    27 25
    انشالله که اصلاحات و اصولگرایی با هم نابود شوند که باعث بدبختی و نکبت تو این مملکت اند
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      19 6
      عامل بدبختی کشور افرادی مثل شما هستند که فرق کلم پیچ و بروکلی را نمی فهمند.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      10 11
      برنامه شون دقیق بود و دقیق هست و دست شبکه های مجزی را هم باز گذاشتن برای همین. زنده باد اصلاحات نابودگر رژیم ایران
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      3 0
      برنامه شون دقیق هس، ولی اونهایی که زیر نظرشون دارن دقیق ترن، اثبات ادعا همین گزارش دقیق بالا که مشرق زده
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      1 0
      برنامه شون دقیق هس، ولی اونهایی که زیر نظرشون دارن دقیق ترن، اثبات ادعا همین گزارش دقیق بالا که مشرق زده
  • GB ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    20 1
    عوامل بدبختی ملت در دولت تدبیر کم اند ، حالا قراره پیشکوستان عرصه بدبختی ملت هم به اونها بپیوندند..
  • DE ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    25 1
    پروژه آشتی ملی اصلاح‌طلبان , ملت باهم قهر نیستن این چهارتا ‌سیاسی کار ناشی تازه به جایی رسیده تکخور که سر خوردن کیک حکومتی و بیت المال و تقسیم قدرت دعوا شون شده زور الکی میزنن دعواشون رو داخل مردم ببرن و لذا بجای گفتن آشتی ارازل و اوباش سیاسی تیتر آشتی ملی را بر زبان میاورند.چرا سیاسیون مردمی و در خط امام و رهبری و انقلابی مشکل آشتی ملی ندارند.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    17 2
    حرفهای اصلاح طلبان یک چیز بیشتر نیست و آن اینکه اغتشاشات اخیر رهبر لازم دارد و برای اینکار باید میریزید فرعونی رها شود تا کار نیمه تمام خود در 88 را تمام کند.
  • علی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    13 3
    اصلاحات دیگه مرده یعنی دیگه مردم برای اصلاح طلبانی مثل موسوی و خاتمی توی خیابان ها نمی آیند بلکه آور روزی قرار باشه شورشی بشه یک شورشی کاملا مردمی خارج از هر باند و جناحی است
  • محمد US ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    13 38
    برادر عزیز دولت آمریکا با تحریم ایران را از اقتصاد جهانی بیرون انداخته و نه به اصول گرا و نه به اصلاح طلب کاری ندارد به زودي کنترل قیمت کالاهای ضروری هم از دست دولت خارج میشود و شورش گرسنگان سراسر کشور را دربرمیگیرد. دولت ترامپ به دنبال برگرداندن حکومت پهلوی به ایران است پس به جای نقد و نفی اصلاحات بهتر است سعی کنید جلوتر از بینی مبارک را ببینید چون چه اصلاح طلب چه اصولگرا در کشتی سوراخ نظام در حال فرورفتن به گرداب تباهی اقتصادی هستید.
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      19 0
      ببینم پس چرا در کره شمالی قیمت دلار هفتاد سال است ثابت است ؟ یا در سوریه بعد از 7 سال جنگ؟ مگر آمریکا آنها را تحریم نکرده؟
  • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    23 2
    برای سرگرم کردن مردم و جواب ندادن به افتضاح اقتصادی دوباره رفع حصر مطرح کردن البته ایندفعه کور خوندن دار دسته لیبرال
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    15 2
    مگه ما الان آرامش داریم؟ الان دیگه دغدغه هیچ کس رفع حصر نیست
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    22 3
    مرده شور همشون رو ببرن که مملکت رو به خاک سیاه نشوندن. بی لیاقتی تا کجا؟ یکروز آرامش نداریم هر روز استرس و فشار . با این روند قطعا انقلابی در پیش خواهد بود.
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      15 10
      لابد به رهبری روح الله زم و آمدنیوزی که همین دولت و مجلس را سر کار آورد!
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      13 4
      البته انقلاب در انقلاب و نابودی لیبرال ها و آمدن فرد انقلابی
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    4 1
    خودتان خوب میدانید چه بلایی سر نظام میآید اگر آن دیگری اتفاق افتد...
  • نادر IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    8 0
    صرافان و زرگران سکه باز در سال های اخیر ضربات جبران ناپذیری بر کشور وارد ساخته اند ودر عین حال بهترین رفاه را داشته اند این زر اندوزان سکه باز اینبار کاملاً در خدمت دشمن جنگ زرگری راه انداخته اند یکی باید ترمز این لجام گسیختگی را بکشد اوضاع بدتر شود و یا قصور شود که شده نیروهای انیلابی هم ناامید میشوند سرنوشت ملت و کشور نباید معطل و اسیر مصلحت یک فرد یا جناح باشد
  • نادر IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    4 0
    صرافان و زرگران سکه باز در سال های اخیر ضربات جبران ناپذیری بر کشور وارد ساخته اند ودر عین حال بهترین رفاه را داشته اند این زر اندوزان سکه باز اینبار کاملاً در خدمت دشمن جنگ زرگری راه انداخته اند یکی باید ترمز این لجام گسیختگی را بکشد اوضاع بدتر شود و یا قصور شود که شده نیروهای انیلابی هم ناامید میشوند سرنوشت ملت و کشور نباید معطل و اسیر مصلحت یک فرد یا جناح باشد
  • DE ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    1 11
    برنامه شون دقیق بود و دقیق هست و دست شبکه های مجزی را هم باز گذاشتن برای همین. زنده باد اصلاحات نابودگر رژیم ایران
    • DE ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      4 1
      برنامه زرشک ؟؟ اصلاحات و برنامه!؟ نه بابا
  • US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    9 0
    اصلاح طلبان = ستون پنجم دشمنان ایران یک تقسیم کار شیطانی صورت گرفته.عده ای اجیر اقدامات خلاف امنیت ملی و دینی انجام میدهند و سپس در فضای مجازی اون رو بولد میکنند و در ادامه "اصلاح طلبان" در گفتارها و پیامها و رسانه هاشون اون رو پیگیری میکنند. مورد دوم باند اقتصادی اینها که شریانهای اقتصادی کشور رو در دست گرفته اند وضعیت اقتصادی مردم رو بحرانی میکنند و از اون بعنوان اهرم برای مهار قدرت دفاعی ایران استفاده میکنند.برای مثال پس از بازداشت یکی از بستگان یک اصلاح طلب دارای نفوذ هشداری وی در مورد بحرانی بودن کشور اوج گرفت و شرایط اقتصادی رو به بحران گذاشت! اصلاح طلبان = ستون پنجم دشمنان ایران
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    12 1
    اگرچه ضرباتی نیز متوجه کشور می شود ولی دشمنان نظام وکشور اینقدر زود انزال تشریف دارند که در همان چند ماه اول همه چیز را وا می دهند وانشالله یک تفکر جامع حزب الله به قدرت می رسد
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    9 2
    از روز اول انقلاب تا الان با وجود جبهه عظیم دشمن شامل امریکا ، انگلیس ، شوروی سابق ، رژیم صهیونیستی ، فرانسه ، سعودی ها ، هشت سال جنگ تحمیلی ،شدیدترین تحریم های فلج کننده ، منافقین ، فتنه گران ، داعش ها ، لیبرال ها ، خائنین ، وطن فروش ها ، نفوذی ها ، غارتگران بیت المال ، سیصد شبکه فارسی زبان دشمنان ، فضای مجازی افسار گسیخته و ... این نظام به قوت خود باقی است و روز به روز قوی تر شده است. و نفوذ خود در جهان را افزایش داده است ؛به قول دشمنان از خلیج عدن تا مدیترانه و
  • رضا AT ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    2 6
    یا باید اصلاح شوید یا خدانگهدار!
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    11 1
    اصلاح طلبان : همانندکفتارمی مونند
  • محمد IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    4 0
    قیمت دلار ۱۱ تومن علی برکت الله
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    8 1
    منتظریم آمریکاجنگی شروع کنه تابااین نوکران داخلی افسادطلبش تسویه حساب کنیم.
  • رامیرو IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    2 8
    یعنی الان مردم ارامش دارن مشرق؟
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      9 2
      چشمشان کور. باید نتایج رایی که دادند را بپذیرند.
  • ناشناس AE ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    10 1
    لعنت خدا و رسولش و همه مومنین بر لیبرال ها و افساد طلبان خائن وطن فروش که بویی از اسلام و انسانیت نبرده اند.
  • بدبخت IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    3 1
    اقایان سکه شده 4000000 میلیون تا کی میخواید سرتونو بکنید توی برف.
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      7 1
      چرا شما پارسال وقت انتخابات سرتان لای برف بود؟ ما این روز ها را می دیدیم.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    1 1
    اصلاح طلبان و اصولگرایان نمی توانند کشور را داره کنند باید یک حزب سوم بتواند برای دولت به صورت اپوزیسیون دربیاید تا مشکلات را حل کند مردم از دو گروه خسته شده اند
  • الیاس US ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    0 4
    مشرق عزیز این حرفها الان وقتش نیست. بیا ببین خوزستان چه خبره. عراقیا ریختن تو بازارهای میوه و تره بار و هر چی هست رو میخرن
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    5 0
    خدايا مملكت ما رو از شر اصلاح طلبان افساد طلب نجات بده
  • داوود خان IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    چرا این مشرق فلان شده نظرات مارو نمینویسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس